Bogdan Macarie, TriGranit Development Corporation direktor razvoja: TriGranit i MAPIC dvadesetogodišnjica

image

TriGranit, jedna od najvećih regionalnih kompanija za investicije, razvoj i menadžment u oblasti nekretnina u regionu centralnoistočne Evrope, svečano je obeležio je 20 godina izvrsnosti proslavom na MAPIC-u. Proslava je održana prvog dana sajma, 19. novembra u popodnevnim časovima. Pitali smo gdina Macarie, direktora razvoja TriGranit Development Corporation , da prokomentariše uspeh TriGranita, MAPIC, region jugoistočne Evrope i razvoj retail projekata.


Kakvi su Vaši utisci sa ovogodišnjeg MAPICa i njegovog velikog jubileja?
MAPIC je bio veoma uspešan ove godine, očigledno je postao jedan od najvažnijih događaja za našu industriju, okupljajući najbolje igrače u oblasti nekretnina. To je veoma dobra prilika za susret klijentima i  partnerima ili za privlačenje nekog novog biznisa.

Da li mislite da MAPIC u Evropi ima bilo kakvu konkurenciju uopšte, i ako ima, na osnovu kojih kriterijuma ?
Naravno, MAPIC nije jedini događaj ove vrste, sigurno je najveći, ali postoje i neki drugi važni događaji. Prvi koji mi pada na pamet je Expo Real u Minhenu.
 

Koji je/kada je bio najupečatljiviji nastup/najveći uspeh TriGranita na MAPICu?
Moram da kažem da smo mi jedan od tradicionalnih izlagača na MAPIC-u. Mi smo ovde svake godine sa sopstvenim štandom. Mnogi od naših važnih lizing ugovora sklopljeni su ovde na MAPIC-u. Mislim da je sajam dobra inspiracija za nas.


Kako biste ocenili region kada je u pitanju dalji razvoj sektora maloprodaje?
Tržište je sve više i više napakovano,  prilično je teško naći dobre razvojne prilike, a ja ne govorim o samo lokaciji, već o prosečnoj zakupnini, stepenu prodajne dobiti, troškovima izgradnje. Mislim da možemo da razgovaramo o dva kategorije tržišta: zreloj, gde su sve dobre lokacije su već zauzete i tržišta koje su manje razvijena, gde su značajno smanjene mogućnosti dobiti.
I ne samo to, ako govorimo o drugoj kategoriji moglo bi biti da ona nije na radaru naših zakupaca, kako za maloprodaju tako i za kancelarije, a ni stepen prodajne dobiti nije veoma ohrabrujući. 
 
Kada su u pitanju eks-Yu zemlje, koje su danas nezavisne države i individualna tržišta, kakvo je Vaše mišljenje o poseti iz ovih zemalja ove godine?
Ako pratimo isti gore spomenuti obrazac, neke od eks Yu zemalja bi bile prva grupa, kao što su to Slovenija i Hrvatska. Neke druge, poput Makedonije ili Srbije imaju još mnogo prostora za razvoj.


 

Po Vašem mišljenju, šta treba uraditi kako bi se povećali ti brojevi i kvalitet koji potiče sa ovih tržišta? Kako ohrabriti učesnike – developere sa tih teritorija da odluče da učestvuju?
Uvek je u pitanju profitabilnost koju je tržište u stanju da obezbedi investitoru/developeru. Ali u isto vreme, jedno tržište postaje zrelo zahvaljujući interesu investitora/developera. To je jedna vrsta kruga, koji je neko treba da prekine. Srbija je dobar primer. Svi kažu  da je tržište nerazvijeno, da se ne može naći baš mnogo institucionalnih projekata, ali u isto vreme veoma malo investitora ga posmatraju.
 
TriGranit je već imao nekoliko investicionih pokušaja u Srbiji. Da li mislite da bi u narednom periodu Srbija mogla biti sledeća ključna destinacija za razvoj retail sektora i povećanje investicionih mogućnosti ulaganja u retail sektoru?
Srbija će uvek biti interesantno tržište za nas. Mi samo tražimo za dobru priliku da počnemo sa razvojem tamo.



 

Po Vašem mišljenju, šta je ključna informacija ili prednost, koju bi svaki projekat u sektoru maloprodaje trebalo da ima kako bi bio okarakterisan kao dvoljno dobar za pokretanje realizacije investicije? a. Da li je to broj zakupaca? b. Da li je to pozicija na retail projekta u odnosu na okruženje? c. Da li je to sve jednostavno povezano sa postojećim tržištem ? d. Nešto drugo? 
  
To je kombinacija svega ovoga. Pre svega, projektu je potrebna dobra lokacija i veličina projekta treba da bude konkurentna. Samo tržište bi trebalo da bude atraktivno za potencijalne zakupce, trebalo bi da bude na njihovoj listi kada je reč o njihovim planovima za proširenje . 
Svi ovi aspekti, i ne samo ovi, utiču na profitabilnost projekta, koji treba da obezbedi odgovarajući povraćaj investitoru.



Izvor: REBEC/AG Nekretnine