MAPIC 2014: Intervju sa Natali Depetro, direktorkom MAPIC-a

image
 
Povodom 20. godišnjice MAPIC-a, od 19. do 21. novembra 2014. godine , Natali Depetro , direktorka MAPIC-a, rado je podelila svoja razmišljanja sa publikom REBEC-a i AG Nekretnina, na temu MAPIC razvoja, projekata u sektoru maloprodaje (retail), regiona Jugoistočne Evrope (SEE)...

 


Po čemu će se ovogodišnji MAPIC pamtiti, sem što je ovo 20. godišnjica događaja?
 
MAPIC je međunarodna biznis platforma gde trgovci na malo mogu naći veliki izbor lokacija gde se mogu razvijati na međunarodnom nivou . MAPIC će ove godine proslaviti svoju 20. godišnjicu. Namenski program će pružiti priliku da se osvrnemo na dve decenije maloprodaje i da se radujemo narednim godinama . 
MAPIC će takođe imati poseban fokus na SAD i Kinu, dve zemlje koje su obeležile biznis maloprodajnih nekretnina: SAD koja istovremeno postavlja dinamiku napredovanja i decenijama je lider u oblasti maloprodajnih nekretnina i distribucije, i Kina koje doživljava eksponencijalni rast. Obe zemlje će biti dobro predstavljene na MAPICu kompanijama iz teške kategorije kao što su American Management, Thor Properties, General Growth Properties iz SAD i dva velika  igrača iz Kine,  Wanda i Jihua grupa.
MAPIC takođe jača svoju međunarodnu poziciju zahvaljujući prisustvu novih developera iz celog sveta, kao što su United Developers iz Katara, American Management iz SAD, i Prague Outlet iz Češke, Essence Development iz Rusije i Unibail Rodamco iz Francuske koji će izložiti svoje najnovije projekte. 
Učesnici u industriji nekretnina su uvek u potrazi za novim idejama i novim teritorijama za osvajanje. MAPIC će dočekati nove igrače iz digitalne industrije, ali i iz retailtainment-a (retail&entertainment – maloprodaja i zabava), poslovnog segmenta koji podstiče razvoj nove generacije tržnih centara. Kombinujući posao sa razonodom, koncept retailtainment-a je u stalnoj ekspanziji i biće jedna od ključnih tema na MAPIC-u. Namenski paviljon okupiće neke od ovih novih igrača u industriji , kao što su Re-Play (Italija) specijalizovan za dečije digitalne igre, A.i. Solve (Velika Britanija), AM teg (Portugalija), Aerodium (Letonija) i Jora Vision (Holandija ). 
Takođe u centru pažnje ove godine, pojava novih tehnologija i kako inovativni digitalnih alata može pomoći učesnicima u oblasti maloprodajnih nekretnina da prate i stupaju u interakciju sa svojim klijentima. Niz digitalni igrača uključujući švedski start-up Bumbee Labs, britanski ShopperTrak, Francuski WiSEED i Publicis Shopper predstaviće svoje inovacije profesionalcima iz sveta maloprodajnih nekretnina.


 
Šta je po Vama ključni podatak ili prednost, koju svaki projekat u retail sektoru opredeljuje da može osvojiti dovoljno dobru ocenu da krene u investicionu realizaciju?
  
Nekoliko elemenata su važni za uspeh projekta maloprodajnih nekretnina, a samim tim i za investitore. Pre svega, kao i kod svih projekata u oblasti nekretnina, lokacija je ključna. Dobar projekat mora da bude dobro povezan sa velikim prilivom kupaca, u blizini tranzitnih centara ili železničke stanice, na primer, da bi mogli da generišu promet. Aktuelni projekti trgovačkih centara takođe treba da zadovolje nove zahteve potrošača i prati nove trendove kao što su retailtainment ili digitalni, kao što sam prethodno spomenula. Širok spektar inovativnih projekata su je prikazan na MAPIC-u .
Na primer tržni centar Mall of Europe u Briselu, kojeg je predstavio Unibail-Rodamco, obuhvatiće prvi zatvoreni "Spirouland" u svetu, Jihua Park Changchun u Kini će ponuditi sportske objekte, kao što su skijanje, slobodan pad (freefalling), slobodno penjanje (free climbing) i surfovanje, a American Dream kojeg je predstavio Triple Five, će imati DreamWorks tematski park i akva-park. Objekti ne ne moraju uvek da budu tako impresivni, ali je važno da svaki projekat ima svoju osobenost.

S obzirom na MAPIC premijeru 1994., u ovih 20 godina, koje su ključne godine koje treba istaći i po kom osnovu?
 
MAPIC je pokrenut 1995. godine i ugostio je u to vreme 1604 učesnika, uključujći 221 ritejlera iz 30 zemalja. Ostvario je stabilan rast, premašujući broj od 5.000 učesnika 2002. godine i postižući rekordan broj od preko 10.000 delegata u 2007. godini. MAPIC je pogođen globalnom ekonomskom krizom  2009. godine, ali posle toga, nivo prisustva i posećenosti ponovo raste. Ove godine, 8.400 učesnika, uključujući 2.400 ritejlera, bili su prisutni na MAPIC-u, kao i 500 maloprodajnih brendova koji su se pojavili po prvi put, što je pravi uspeh.



Određena struktura profesionalca REED Midem-a, angažovana je i za MIPIM i za MAPIC  događaje, kao i za MIPIM Asia, MIPIM Japan i ovogodišnji premijerni MIPIM UK. Da li smatrate da ovi događaji mogu imati i predznak MAPIC-a, po njegovoj izvornoj  specijalizaciji, posebno na tržištima Azije i UK?
 
Rast raspoloživog dohotka u Kini je dovelo do uspona u maloprodaji i skoka u razvoju tržnih centara svetskog ranga širom zemlje. Velika potražnja kineskih kupaca za međunarodne brendove poklapa sa željom ovih brendova da uđu u  dinamično kinesko tržište. Zato će Reed MIDEM lansirati novi događaj u oblasti maloprodajnih nekretnina u Šangaju u periodu 11-12. jun 2015. 
Novo tržište maloprodajnih  nekretnina koje donosi MAPIC (Retail Real Estate Market (RREM) brought by MAPIC, RREM),  biće dvodnevni biznis, konferencijski i networking događaj dizajniran da okupi međunarodne i regionalne maloprodajne brendove sa kineskim developerima  tržnih centara koji rade u Kini.
 
Da li smatrate da MAPIC u Evropi ima bilo kakvu konkurenciju i ako je ima, po kojim kriterijumima vezanim za razvoj retail sektora? Kakva je sitaucija sa MAPIC-om na svetskom nivou i sa mogućom konkurencijom, recimo u Americi?
 
Od svog lansiranja pre 20 godina, MAPIC je ostao vodće međunarodno okupljanje za donosioce odluka u oblasti maloprodajnih nekretnina i maloprodaje. Nijedan drugi događaj u Evropi ili u svetu, ne okuplja tako veliki broj međunarodnih ritejlera. Još jedan ključni element koji čini MAPIC  jedinstvenim je da njegovi izlagači pokrivaju širok spektar imovine, uključujći trgovačke centre, gradske centre, fabričke outlet-e, oblasti za razonodu i tranzitne zona. Zato se MAPIC stalno povećava, pozdravljajći svake godine nove kompanije iz oblasti maloprodajnih nekretnina koje su  zainteresovane za podsticanje svog razvoja.




 
 Kako ocenjujete SEE region po pitanju daljeg razvoja retail sektora?
 
Po mom mišljenju, SEE region je tržište sa velikim potencijalom. Glavni gradovi u regionu stalno rastu tokom godina i, vođeni mladom generacijom, potrošači su dobro informisani o međunarodnim brendova i sve više zahtevaju nove ritejlere u svojim zemljama. Stoga je izazov za ritejlere koji će doći do regiona jugoistočne Evrope da pronađu adekvatne lokacije za svoje radnje.
Ove godine, Srbiju je na MAPIC-u predstavljalo pet kompanija, jedna izdavačka i četiri profesionalaca iz oblasti maloprodajnih nekretnina - Balkans Real Estate, Confluence Property Management, Delta Real Estate and Overmax Co. – koji su prikazali svoje nove projekte tržnih centara. Na isti način, Hrvatsku su zastupale četiri firme: Roses Designer Outlet, Trgovacki Centar Zagreb d.o.o., Dornativa Commercial Property C&S, InKe d.o.o., CBRE Croatia. SEE ritejleri su prisustvovali MAPIC-u putem Fashion Group, makedonske master franšize koja predstavlja više od 20 brendova među kojima Desigual, Diesel, Guess, Levis, Mango i UGG .
 
Šta po Vama treba uraditi da se poveća posećenost i kvalitet sa ovih tržišta? Kako ohrabriti učesnike SEE regiona?   
 
MAPIC je jedina međunarodna manifestacija koja se održava svake godine i koja  okuplja ritejlere i profesionalce u oblasti nekretnina da se sastanu i razmene iskustva i što je najvažnije, da posluju. Važno je za zemlje jugoistočne Evrope da učestvuju u MAPIC-u  kako bi pridobili sopstvenu, kao i na tržišnu. S jedne strane, učešće kompanija iz jugoistočne Evrope je odlična prilika da predstave na međunarodnoj zajednici maloprodajnih nekretnina novu destinaciju razvoja i da pokažu investitorima nove mogućnosti za investiranje. Sa druge strane, zemlje jugoistočne Evrope mogu da na MAPICu saznaju sve najnovije trendove na tržištu i posebno otkriju koji su ritejleri zainteresovani za razvoj u njihovoj zemlji. Uvereni smo da će prisustvo SEE regiona na MAPICu rasti u narednim godinama i da će biti predstavljeni ne samo kao posetioci, već i kao izlagači .
  
Šta preporučujete profesionalcima iz Srbije? Kako da prevaziđu 2008. godinu koja je bila rekordna i po broju izlagača i po broju profesionalne posete?
 
Na MAPIC-u možete izgraditi odnose direktno sa potencijalnim klijentima i partnerima. Moj najbolji savet profesionalcima iz oblasti maloprodajnih nekretnina iz Srbije bio bi da iskoriste sve alate koje MAPIC nudi svojim klijentima (onlajn baza podataka, MAPIC app, poslovne ručkove, pitching sesije, itd.) da promovišu svoje poslovanje na međunarodnim tržištima i razviju bolju svest o mogućnostima koje mogu pronaći u Srbiji.


Izvor: REBEC/AG Nekretnine